Nektarin, Äpple och Apelsin

 
Nu har jag testat lite blandningar på frukt och bär, som sylt och marmelader!
 
 
Här har vi massor av äpplen som är ät mogna och riktigt syndigt goda. Men i sådan mängd att det känns som rent slöseri att låta dem ruttna bort i gräset, där de faller.
Visserligen kalasar hundarna i sig för hjärtans fröjd. De verkligen älskar äpplen och störtar ut till fruktträden så snart de får en chans.
Men jag försöker begränsa deras ätande så gott det nu går. Eftersom de har lätt att lägga på hullet och är så förtjusta i alla bär och frukter som finns här på gården. Men när jag överraskade  Mathilda, med att dra upp morötterna och knapra i sig för glatta livet. Då fick det vara nog och  hundarna förpassades in till sina hundgårdar .
 
 
 
 
NEKTARIN, ÄPPLE, och APELSIN:
 
 
 
Men Nu har jag prövat en blandning av Mogna mjuka saftiga Nektariner, blandat med Äpplen från trädgården och Liten skvätt Apelsinjuice. 
Jag tog lika delar av frukterna och någon dl. av juicen.
Jag skalade och kärnade ur frukterna som sedan finhackades och fick koka mjuka ihop
med syltsocker . Mängder socker/bär finns på paketet.
Det blev en riktigt god marmelad.
 
Kanske ett tips till er som har överflöd av äpplen i era trädgårdar just nu!

8 kommentarer

  1. Gunnel said,

    17 september, 2012 den 03:56

    Låter gott! Synd att det blir så mycket frukt så man inte hinner ta vara på allt. Vi har plommon i massor och vi försöker ge bort så mycket vi kan. Magen klarar inte av hur mycket plommon som helst.

  2. englaflickan said,

    17 september, 2012 den 07:50

    Ja många huttrar och känner sig nedstämda av att hösten står för dörren med kyla och mörker, men när man läser din blogg välfylld av höstens goda frukter och bär och friska morgonpromenader, ja då fylls man av en glädje att du kan se vad även denna årstid faktiskt har att erbjuda i rikedom. de där goda bröden med äpple minns jag sen barndomen, de var fantastiskt goda och enda felet var att de alltid tog slut så snabbt 😉
    nu har vi ju inga äppelträd här i solna, men jag letar alltid säsongsgrönt på ica och svenska äpplen är ju extra billiga just nu, så det får nog bli ett litet höstbak här framöver med lite surdeg (men de blir nog aldrig så goda som dina).
    många kramar

  3. 18 september, 2012 den 06:16

    Ojojoj, så söta dina hundar är 🙂
    Du gör som jag och prövar nya idéer med äpplena 😉
    Jag har rårivit oskalade äpplen på det grövsta rivjärnet + morötter samma mängd….en skvätt koncentrerad tropisk juice och sen syltsocker…blev riktigt bra efter ordentlig kokning.
    Lika bra att passa på nu när man har äpplen i överflöd.
    Ha en fin dag vännen
    Ann-Louisekram

  4. Rigmor said,

    18 september, 2012 den 06:29

    Min vilka godingar innanför staketet!! Kan knappt tro att det är morotstjuvar…
    Gud va jag saknar mina gamla äppelträd!! När vi flyttade hit till torpet var de redan i så dåligt skick att det inte gick att rädda dom, sen gjorde Gudrun och hennes släktingar arbetet…så nu finns det inte ett enda träd kvar. Vi ska sätta nya, men den frukten lär ju inte vi få skörda…
    Men jag lägger receptet på minnet!!
    Kram kram

  5. Anne-Lie said,

    18 september, 2012 den 07:12

    Tack för att du tittat in hos mig och lämnat en kommentar. Vilken lycka att ha så mycket äppel. Vi får inte mycket frukt på våra träd i höst, det är olika år. DU vet att du kan frysa in färdigskurna äppelskivor och ta fram i vinter när du blir sugen på äppelkaka. Äppelringar brukar jag göra också, det vill gärna barnen äta som ”godis”

  6. Anne-Lie said,

    18 september, 2012 den 07:17

    Hej igen!
    (Jag igen, jag loggade in med fel adress, därför hittar du inte min blogg i det andra inlägget)

    Tack för att du tittat in hos mig och lämnat en kommentar. Vilken lycka att ha så mycket äppel. Vi får inte mycket frukt på våra träd i höst, det är olika år. DU vet att du kan frysa in färdigskurna äppelskivor och ta fram i vinter när du blir sugen på äppelkaka. Äppelringar brukar jag göra också, det vill gärna barnen äta som “godis”

    Svara

  7. Karin said,

    18 september, 2012 den 07:48

    Kul att du tittade in på min blogg och lämnade en rar kommentar så kunde hitta till dig. Inte utan att jag är lite avis på dig som har så fina äpplen. I mitt hus bodde tidigare två gubbar och de hade sågat ner alla fruktträd och satt björkar istället. Nu gör vi tvärt om vi tar ner björkarna och sätter fruktträd men det tar ju tid innan det blir frukt på dem.

    Ha det gott

    Kram Karin

  8. Christine said,

    18 september, 2012 den 12:44

    hej..ännu en ny i blogglandet…va kul! va dina hundar va söta..o visst kan man blanda ihop allt i äppelväg o pröva sej fram.. blir så gott.! Ha en bra dag!


Lämna en kommentar